fredag 8. april 2011

Quiche



I dag er jeg og Lucasen alene hjemme til i morgen, så da tenkte jeg å lage en skikkelig god middag slik at vi kunne kose oss litt! Valget var lett, Quiche! Mmm, det er så deilig. 

Lucas har ikke spist quiche før så håpte jo at han skulle bli like begeistret som mamman da... Lillegutt er nemlig litt vanskelig i matveien for tiden, bare muse spising. Har en mistanke at det kan være noen tenner baki der som irriterer han. 

Maten kom nå på bordet og jeg må si jeg ble riktig så fornøyd. Quichen smakte fortreffelig og til salat fin kuttet jeg tomat, agurk, litt løk og avokado! Jeg er akkurat nå herlig mett og har i tillegg deilig lunsj til imorgen ettersom quiche er like godt dagen etter evt kald!

Men Lucas da, fikk jeg i han mat? Først spiste han bare salat for det liker han godt, og da han endelig tok første bit av quichen så fikk han tomatskall i munnen ;-) og det falt vist ikke i smak! Hoste harke og pille ut av munnen før det ble slengt bort til mamman....typisk! Det var ikke lett å få han til å prøve mer, men da jeg fikk i han en liten pølsebit ble interessen litt bedre. Så ja etter mye frem og tilbake så fikk han smaken på det og spiste mer enn jeg har sett han spise på lenge, så alt i alt var det en suksee! :-)

Her kommer oppskriften, som er litt min egen, eller heller en kombinasjon av forskjellige! Veldig lett å lage og her kan det varieres i det uendelige! Veldig godt med kylling for eksempel! 

Oppskrift:

Paideig:
200g mel
125g smør
2 ss kaldt vann

Lag dette til en deig å la den så stå i kjøleskapet ca 30 min. Legg den så i paiform, trykk med gaffel over og sett i ovnen ca 15 min til gyllen. Lag fyll.

Fyll:
2 tomater
1 løk
Noen kyllingpølser 
Krydder etter behag og smak

Kutt dette i biter og stek. Stek pølsebitene for seg. Pass på at tomatene og løken ikke blir for våt, det blir ikke godt. Legg først løk blandingen i paiskallet, så pølsene. Lag så eggeblandingen.

Eggeblanding:

3 stk egg
3 dl melk
Evt 2 dl melk og 1 dl fløte, alt etter i hvilken grad dette skal bli kaloribombe ;-) Her kan det og krydres litt etter ønske. Hell eggeblandingen over paien og dryss på litt ost.

Sett i ovnen, på ca 220 g i ca 15 minutter...! Pass på at den ikke blir for stekt :-)

Bon apetitt 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar